Vikatiedote

Usein kysyttyä

SÄHKÖN HINTA JA SOPIMUKSEN KILPAILUTTAMINEN

Mistä sähkön hinta muodostuu?
Kotitalousasiakkaan sähkön hinta muodostuu sähköenergian myyntihinnasta ja sähkön siirtohinnasta sekä sähköverosta, arvonlisäverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Sähkön vähittäismyyntihinta sisältää sekä sähkön hankinnan että sen myynnin. Sähkön siirtohinta sisältää jakelu-, alue- ja kantaverkkosiirrot. Sähkövero peritään kokonaisuudessaan siirtomaksun yhteydessä. Arvonlisävero peritää sekä energia- että siirtomaksusta. Sähköenergian osuuden voi kilpailuttaa. Lue lisää: Mistä sähkön hinta muodostuu?

Miten voin kilpailuttaa sähkösopimukseni?
Sähkön hinta muodostuu useasta osasta. Sähkön myynnin osuuden voit halutessasi kilpailuttaa. Myyjän vaihtoon riittää yhteydenotto uuteen myyjään, joka voi asiakkaan valtuutuksella hoitaa vanhojen sopimuksien irtisanomisen. Valtuutus voidaan tehdä, kun uusi sopimus solmitaan. Halutessaan kuluttaja voi irtisanoa sopimuksen vanhan sähkönmyyjän kanssa itse, mutta suositeltavin ja helpoin tapa on olla yhteydessä uuteen myyjään, joka hoitaa kaiken asiakkaan puolesta. Lisätiedot: Energiamarkkinavirasto. www.sahkonhinta.fi

Kuinka usein sähkön hinta muuttuu?
Sopimuksemme ovat toistaiseksi voimassa olevia. Seuraamme sähkömarkkinoiden hintaa ja pyrimme pitämään hinnat kilpailukykyisellä tasolla. Hinnanmuutoksista ilmoitamme kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa.
Pörssisähkö-sopimuksilla hinta vaihtelee tunneittain sähköpörssin hinnan mukaan.

Lisätietoja: Energiateollisuus ry, Energiamarkkinavirasto, Motiva

SÄHKÖLASKUTUS

Olen vaihtanut sähköyhtiötä, miksi saan aina vain teiltä laskuja?
Paikallinen jakeluverkonhaltija laskuttaa sähkönsiirron osuuden ja tästä syystä saatte meiltä sähkön siirrosta koostuvan laskun. Uusi sähkönmyyjänne laskuttaa taas sähkönmyynnin osuuden.

Miksi lähetätte laskun kun olen tehnyt sähkönmyyjän x kanssa sopimuksen?
Käyttöpaikkanne sijaitsee Seiverkkojen verkkoalueella, joten laskutamme sähkön siirtomaksut. (Seinäjoen Energia konsernin asiakaspalvelu hoitaa laskutuksen Seiverkkojen puolesta). Vain sähkön myyntiosuuden voi ostaa toiselta sähköyhtiöltä.

Miksi sain kaksi laskua Seinäjoen Energialta?
Toinen lasku on sähkön myyntisopimuksen loppulasku. Olette tehneet toisen sähköyhtiön kanssa sopimuksen, joten meidän myyntisopimuksemme päättyy.
Toinen lasku on sähkön siirtosopimuksen lasku. Laskutamme jatkossakin sähkön siirtomaksut.

Saako laskujen eräpäivää automaattisesti siirrettyä seuraavan kuun alkuun kun opintotuki/eläke/palkka tulee?
Valitettavasti emme pysty vaikuttamaan laskujen eräpäivään automaattisesti, mutta voitte aina laskun saatuanne ottaa yhteyttä meihin ja pyytää eräpäivän siirtoa. Asiakaspalvelussa voimme lykätä erääntymättömän laskun eräpäivää kahdella viikolla ja maksunvalvonnassa voitte neuvotella pidemmästä lykkäyksestä.

Onko mahdollista siirtää laskun eräpäivää?
Voit sopia kanssamme joustavasti maksuajoista maksunvalvontamme kanssa. Tavoitat maksunvalvonnan henkilöt numerosta 0203 35200 tai sähköpostitse maksunvalvonta@sen.fi.

Onko mahdollista saada laskuja useammin? Tuleeko siitä lisäkuluja?
Voit valita kanssamme laskutusvälisi. Vaihtoehtoina sinulla on kuukauden, kahden kuukauden tai kolmen kuukauden välein tapahtuva laskutus.
Laskutusvälin muutoksesta ei koidu ylimääräisiä kustannuksia. Laskutusvälin muutoksesta voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse 0203 35 00 tai sähköpostilla asiakaspalvelu@sen.fi.

Milloin loppulasku tulee?
Lähetämme sopimuksen loppulaskun noin kolmen viikon kuluessa sopimuksen päättymisestä.


Haluan ottaa sähkön myynnin Seinäjoen Energialta, miten toimin?
Sopimuksen voit tehdä nettisivuillamme http://www.seinajoenenergia.fi/Tee_sahkosopimus tai soittamalla asiakaspalveluumme 0203 35 000. Jos sopimuksesi on toiseksi voimassa oleva, myyntisopimuksemme alkaa kahden viikon kuluttua sopimuksen tekemisestä. Irtisanomme nykyisen myyntisopimuksen puolestasi. Mikäli sinulla on määräaikainen sopimus, uusi sopimus voi alkaa vasta määräaikaisuuden päätyttyä.

KAUKOLÄMPÖÖN LIITTYMINEN

Haluaisin liittyä kaukolämpöön, minkälaisia kustannuksia tähän liittyy?
Liittymismaksu, johtomaksu, putkityöt + vaihdinasennus (riippuu LVI-urakoitsijasta) ja kuukausittaiset energiamaksu ja perusmaksu.

Onko kiinteistömme mahdollista liittää kaukolämpöön?
Liittyminen on yleensä mahdollista, jos kiinteistö on verkon läheisyydessä. Liittyminen vaatii tapauskohtaista tarkastelua, jos kohde ei ole ns. kaukolämpöalueella.

Paljonko lämmönvaihdin maksaa ja myykö/asentaako Seinäjoen Energia niitä?
Seinäjoen Energia ei myy lämmönvaihtimia eikä myöskään tarjoa asennuspalveluita. Vaihtimen hinnat ovat n. 2500 eurosta ylöspäin. Hintaan vaikuttaa vaihtimen tyyppi ja koko.

Mikä on johtomaksu?
Seinäjoen Energia rakentaa asiakkaan tontille kaukolämmön liittymisjohdon ja veloittaa siitä hinnaston mukaisen maksun. Johtopituus mitataan tontinrajalta alkaen lyhintä reittiä mittauskeskukselle saakka. Tontinrajalla tarkoitetaan sitä tontin reunaa, missä kaukolämmön runkoputki sijaitsee.

LASKUTUS/MITTAUS

Mistä kaukolämpölasku muodostuu?
Kaukolämpölasku muodostuu energiamaksusta ja perusmaksusta.

Asun paritalossa. Saako kaukolämpölaskun jaettua kulutuksen mukaan ja saako kumpikin asukas oman laskun?
Asiakkaat eivät saa omia laskuja vaan Seinäjoen Energialta tulee aina yksi lasku liittymää kohden. Lasku on mahdollista jakaa kulutusten mukaan, mutta se vaatii asuntokohtaiset mittarit (lämmitys ja lämmin käyttövesi). Lisätietoja kaukolämpölaskun jakamisesta löydät täältä.

Kuinka paljon maksaa yhden kylmävesikuution lämmittäminen kaukolämmöllä?
Yhden kylmävesikuution lämmittäminen 5 asteesta 58 asteeseen vie energiaa noin 0,06 MWh. Kaukolämpöenergian hinnalla 56,00 €/MWh (1.1.2016) lämmitys maksaa siis noin 3,36 €/m3 (sis. alv 24%). Tämän lisäksi vesikuution kokonaishinnan laskennassa on otettava huomioon myös vesi- ja jätevesimaksut.

Kuinka lämmintä kaukolämpövesi on?
Kaukolämpöveden lämpötila vaihtelee sään mukaan 70-120°C välillä.

Onko kiinteistöömme mahdollista saada etäluettava kaukolämpömittari? Jos on, niin paljonko mittarinvaihto maksaa?
Etäluettavat mittarit vaihdetaan kaikille asiakkaille. Mittarinvaihto on maksuton.

Minulla on etäluettava mittari, miksi laskuni on arvioitu?
Mikäli mittari on etäluettava ja lasku on arvioitu, luenta ei ole toiminut. Tällaisissa tapauksissa asiakas saa arviolaskun.

Mitä teen, jos unohdan ilmoittaa mittarinlukemat?
Mikäli kaukolämpömittari ei ole etäluennassa, mittarinlukemat pitää ilmoittaa joka kuukauden vaihteessa, mieluiten kuun viimeisenä päivänä. Jos lukemia ei ilmoita, lasku arvioidaan. Lasku tasaantuu, kun asiakas ilmoittaa lukeman seuraavan kerran.

Mitä tarkoittaa jäähdytys? Entä ominaiskulutus?
Jäähdytys tarkoittaa kaukolämmön meno- ja paluulämpötilan erotusta. Talvella jäähdytys on suurempi kuin kesällä. Ominaiskulutus tarkoittaa energian kulutusta rakennuskuutiometriä kohden (kWh/m3).

VIKA/HÄIRIÖ

Miten toimia sähköjen katketessa?
Parhaiten sähkökatkoihin voi varautua yksinkertaisilla perushankinnoilla. Yleensä kodeista löytyy taskulamppu, kynttilöitä, tulitikkuja, paristokäyttöinen radio, varasulakkeita ja polttopuita, jos kotona on takka tai puu-uuni. Jos katkos tulee ukonilmalla, on lisäksi hyvä irrottaa laitteet ja tele- ja antennikaapelit seinästä. Sähkölaitteiden suojaamiseksi voi myös hankkia ukonilman varalta tavalliseen pistorasiaan kytkettäviä ylijännitesuojia On tärkeää tiedostaa, että voimajohdon päälle kaatuneeseen puuhun koskeminen on hengenvaarallista. Jos sähkökatko jatkuu pidempään, esimerkiksi yli puoli tuntia, katkosta on hyvä ilmoittaa paikallisen sähköyhtiön vikapäivystykseen. Suurin osa katkoista tulee yhtiön tietoon automaattisesti, mutta hyvin paikalliset viat saattavat vielä edellyttää asiakkaan ilmoitusta. Vikapäivystyksestä osataan neuvoa myös katkojen syistä ja kestosta.

Lue lisää: Pahasti poikki. Opas pitkiin sähkökatkoihin varautumisesta, Pitkä sähkökatko ja yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaaminen, Keskeytystilastot

Hanasta tulee vihreää vettä / ojassamme on vihreää vettä, miten toimin?
Vihreä vesi on kaukolämpövettä. Vesi on värjätty, jotta mahdolliset vuodot havaitaan helpommin. Mikäli hanasta tulee vihreää vettä, ota yhteyttä putkimieheen tai isännöitsijään. Mikäli vihreää vettä näkyy maastossa (kaukolämpövuoto) ota yhteyttä kaukolämmön päivystäjään (p. 0207 601 444).

Mitä jos ei tule lämmintä vettä?
Tarkista

  1. lämmönjakohuoneesta onko kaukolämmön venttiilit auki
  2. kaukolämmön painemittareista verkoston paine
  3. onko alueella lämmöntoimituskatko

Lämmönvaihtimesta kuuluu kova kohina, joka kuuluu taloon sisälle. Missä vika?
Tarkista kaukolämpömittarista kaukolämmön meno- ja paluuveden lämpötilojen erotus eli jäähdytys. Mikäli lämpötilaero on esim. alle 10°C, saattaa säätöventtiileissä/pumpussa olla vikaa.

MUUTA

Mikä on putkilukko?
Putkilukko on seinään upotettava avainpesä, joka mahdollistaa lämmönmyyjän pääsyn kiinteistön tekniseen tilaan. Mikäli tekniseen tilaan/lämmönjakohuoneeseen kuljetaan ulkoa omasta ovesta, on asiakkaan järjestettävä kaukolämpösopimuksen mukaisesti joko putkilukko tai kaksoispesälukko, jotta lämmönmyyjällä on tilaan vapaa pääsy. Putkilukkoa ei tarvitse asentaa, mikäli lämmönjakohuoneeseen kuljetaan asunnon kautta (vanhat pientalot).


 KOSILA - Powered by DN 10