
Näin hoidamme häiriöt
Panostamme vuosittain toimitusvarmuuteemme ylläpitämällä, kehittämällä ja uudistamalla kaukolämpö-, sähkönsiirto- ja vesihuoltoverkostojamme. Jos yllättäviä häiriöitä ilmenee, olemme valmiina reagoimaan niihin nopeasti ympäri vuoden ja vuorokauden.
Seinäjoen Energialla ja sähköverkkoyhtiö Seiverkoilla on valmiina varautumis- ja valmiussuunnitelmat sekä toimintaohjeet erilaisten häiriötilanteiden varalle, ja niitä päivitetään säännöllisesti. Lisäksi häiriötilanteisiin liittyen järjestetään vuosittain erilaisia koulutuksia ja harjoituksia. Osa niistä toteutetaan yhteistyössä eri sidosryhmien, kuten pelastus- ja ympäristöviranomaisten kanssa.
Valvomme kaukolämpö-, sähkönsiirto ja vesihuoltoverkostojen tilaa jatkuvasti, ja saamme järjestelmistämme tiedon erilaisista häiriöistä ja poikkeuksista. Lisäksi meillä on 24/7 toimiva päivystys. Näin voimme reagoida häiriöihin ripeästi, ja meillä on aina valmius ryhtyä korjaamaan viat heti niiden ilmettyä.
Pyrimme aina paikantamaan vikapaikan mahdollisimman nopeasti. Hyödynnämme tähän esimerkiksi järjestelmistä saamiamme tietoja ja laskentaa. Toisinaan esimerkiksi sähkökatkoissa sähköjä täytyy kokeilla laittaa päälle useaan otteeseen, jotta tarkka vikapaikka löytyy. Tällöin sähköt voivat tulla päälle ja katketa taloudesta useampaan kertaan ennen kuin ne jäävät päälle.
Joskus vuoto- ja vikapaikkojen paikantaminen vaatii enemmän selvitystyötä, verkoston silmämääräistä tarkastelua ja jalkautumista maastoon. Jos havaitset esimerkiksi vuotopaikan tai sähkölinjalle kaatuneen puun toiminta-alueellamme, olethan yhteydessä vikapäivystysnumeroihimme.
Häiriötilanteissa tiedotamme asiakkaitamme pääsääntöisesti verkkosivujen häiriötiedotteiden ja -karttojen avulla. Suunnitelluista työmaista sekä laajemmista häiriöistä voidaan lähettää myös tekstiviestit asiakkaille. Lisäksi sähkön, kaukolämmön ja veden vikapäivystysnumerot palvelevat asiakkaita ympäri vuorokauden.