Mies tietokoneella.

Laskutus ja maksaminen

Seinäjoen Energia Oy laskuttaa sähkönmyyntiä, kaukolämpöä ja vettä. Sähkön verkkopalvelun laskuttajana toimii Seiverkot Oy. Tunnistat laskun aiheen laskulta löytyvästä symbolista.

Sähkönmyynnin laskut

Sähkö ikoni

Sähkönmyynnin lasku muodostuu käyttämästäsi sähköenergiasta ja perusmaksusta. Laskutetun sähkön määrän ja ajanjakson löydät saamasi laskun erittelysivulta. Sähkönmyynnin laskulle voit valita laskutusväliksi joko yhden kuukauden tai kolme kuukautta. Sähkönmyynnin laskun tunnistat hehkulampusta.

Kaukolämpölaskut

Kaukolämpö ikoni

Kaukolämpölasku koostuu energiamaksusta ja perusmaksusta. Kaukolämpö laskutetaan tuntilukemien perusteella eli laskulla on huomioitu kuukauden jokaisen tunnin kulutussummat yhteenlaskettuna. Kaukolämpölaskun laskutusvälinä on yksi kuukausi. Kaukolämpölaskun tunnistat hehkulampusta.

Vesilaskut

Vesi ikoni

Vesilaskun laskuttajana toimii Seinäjoen Energia Oy / Vesi. Lasku koostuu veden perusmaksusta ja kulutuksesta. Jos kiinteistö on liitetty jätevesiverkostoon, tällöin laskutamme myös jäteveden perusmaksua ja kulutusta. Laskutamme vettä neljä kertaa vuodessa, joista useimmiten kolme on arviolaskua ja yksi tasauslasku ilmoitettuun vesimittarilukemaan perustuen. Vesilaskun tunnistat vesipisarasta.

Vesimittarin lukema tulee ilmoittaa vähintään kerran vuodessa. Mikäli haluaa laskun aina todelliseen kulutukseen perustuen, tulisi lukema ilmoittaa meille aina kolmen kuukauden välein (31.3., 30.6., 30.9. ja 31.12. mennessä). Vesilukeman ilmoitat kätevästi Kulutus-web-palvelun kautta. Arviolasku perustuu vuosikulutusarvioon, joka päivittyy aina kun ilmoittaa lukeman meille. Jos kiinteistössä on asennettuna etäluettava mittari, tällöin vesilukemaa ei tarvitse ilmoittaa.

Sähkön verkkopalvelulaskut

Sähkönsiirto ikoni

Sähköverkkoyhtiö Seiverkot Oy laskuttaa sähkön verkkopalvelun sekä sähköveron. Verkkopalvelun laskutus perustuu toteutuneeseen kulutukseen tunneittain, ja laskultasi näet käyttämäsi sähkön määrän. Laskutusväliksi voit valita joko yhden kuukauden tai kolme kuukautta. Lisätietoa jakelualueesta ja verkkopalvelulaskusta löydät Seiverkkojen sivuilta. Sähkön verkkopalvelulaskun tunnistat salamasta ja sähköjohdosta.

Usein kysyttyä laskuista ja maksamisesta

Miten muutan laskuni e-laskuksi?

Voit ottaa e-laskun käyttöösi omassa verkkopankissasi. Lisätietoa käyttöönotosta löydät oman verkkopankkisi e-laskuohjeista.

Muut e-laskun tilaamiseen tarvittavat tunnistetiedot löydät laskultasi. Lisätietoa löydät verkkosivujemme e-lasku-osiosta.

Voinko siirtää laskuni eräpäivää?

Jos aikaisemmat laskusi ovat maksettuna, voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää kahdella viikolla Sentti-palvelussamme tai täyttämällä verkkosivuillamme Eräpäivän siirto -lomakkeen. Pidemmistä maksuajoista ja -suunnitelmista voit sopia maksunvalvontamme kanssa.

Voinko valita laskuilleni eräpäivän?

Laskujen eräpäivää ei voi valita, mutta voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää kahdella viikolla, jos aiemmat laskusi ovat maksettuna. Lisätietoa eräpäivän siirrosta löydät maksunvalvonta ja perintä -osiosta.

Sopimukseni on päättynyt, milloin loppulasku tulee?

Lähetämme sähkö-, kaukolämpö- tai vesisopimuksen loppulaskun noin kolmen viikon kuluessa sopimuksen päättymisestä.

Miksi sain kaksi eri sähkölaskua?

Sähkön verkkopalvelu ja sähkönmyynti on eriytetty toisistaan. Paikallinen verkkoyhtiösi vastaa sähkön siirrosta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan. Valitsemasi sähkön myyjä lähettää oman laskunsa myydyn sähkön osalta.

Voit kilpailuttaa ja valita haluamasi sähkön myyjän, mutta verkkopalvelusta vastaa aina paikallinen sähköverkkoyhtiö. Näin ollen sähkön toimitukseen kuuluu aina sekä sähkönmyyntisopimus että verkkopalvelusopimus.

Mikä on verkkopalvelumaksu?

Sähkön verkkopalvelumaksulla eli sähkön siirtomaksulla huolehditaan sähköenergian siirtämisestä tuotantolaitokselta asiakkaalle, varmistetaan sähkönkulutuksen mittaus ja vikapäivystys vuoden jokaisena päivänä vuorokauden ympäri sekä rakennetaan, uudistetaan ja kunnossapidetään sähköverkkoa.

Verkkopalvelusta vastaa aina paikallinen sähköverkkoyhtiö, joka määräytyy asuinalueesi perusteella. Voit tarkistaa oman alueesi sähköverkkoyhtiön Energiaviraston sivuilta.

Miksi sain laskun Intrum Oy:ltä?

Jos alkuperäinen laskusi on päässyt erääntymään, Intrum postittaa maksuhuomautuksen Seinäjoen Energia Oy:n ja Seiverkot Oy:n puolesta.

Jos sinulla on kysyttävää maksumuistutuksesta, perinnästä tai katkaisuvaroituksesta, voit olla yhteydessä Intrumin asiakaspalveluun.

Mikä on Kivra?

Kivra on maksuton digipostipalvelu, joka kokoaa eri palveluntarjoajien lähettämät postit ja dokumentit turvallisesti yhteen paikkaan. Voitkin siis valita, haluatko Seinäjoen Energian laskut e-laskuna, paperisena kirjeenä vai digipostipalvelu Kivraan.

Käyttäjät kirjautuvat Kivraan vahvalla tunnistautumisella, kuten pankkitunnistautumisella tai mobiilivarmenteella.  Kivraan tallennetut dokumentit voi jakaa näkyville toisen Kivraa käyttävän henkilön kanssa. Esimerkiksi saapuneita laskuja voi tarkastella yhdessä ja laskun voi maksaa kumpi tahansa käyttäjistä. Kivran käyttöönotto ja käyttäminen on ilmaista.

Kivra toimii verkkoselaimessa osoitteessa kivra.fi sekä Kivra-mobiilisovelluksella, joka on ladattavissa älylaitteiden sovelluskaupoista. Lisätietoa Kivran käyttöönotosta löydät Kivran verkkosivuilta.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä