
Seinäjoen Energialla Suomen tyytyväisimmät kaukolämmön yksityisasiakkaat
EPSI Ratingin vuoden 2025 valtakunnallinen kaukolämmön asiakastyytyväisyystutkimus on valmistunut. Seinäjoen Energia saavutti tutkimuksessa ykkössijan yksityisasiakkaiden keskuudessa erinomaisella tuloksella 80,2 pistettä. Ensimmäisen sijan perusteella Seinäjoen Energialle on myönnetty myös Suomen tyytyväisimmät kaukolämmön yksityisasiakkaat 2025 -mitali.
Tutkimuksessa asiakastyytyväisyys mitataan indeksillä 0–100. Alle 60 indeksipisteen tulos tarkoittaa tyytymättömiä, 60–75 tyytyväisiä ja yli 75 indeksipisteen tulos erittäin tyytyväisiä asiakkaita. Asiakastutkimusten avulla saamme arvokasta tietoa asiakaskokemuksesta ja siitä, missä olemme onnistuneet ja mitä voimme edelleen kehittää.
Vuoden 2025 EPSI Rating -tutkimus osoittaa, että kaukolämpöasiakkaiden tyytyväisyys on noussut merkittävästi ja saavuttanut indeksiluvun 74,2, mikä on lähellä erittäin tyytyväisten tasoa. Kaukolämpö koetaan varmaksi, huolettomaksi ja helposti toimivaksi lämmitysratkaisuksi.
Alan kärjessä olevien yritysten, mukaan lukien Seinäjoen Energian, asiakkaat kokevat palvelun sujuvaksi, luotettavaksi ja kokonaisuutena alaa paremmin vastaavaksi. Myös asioinnin sujuvuus, vasteajat ja palvelun laatu saavat johdonmukaisesti toimialan parhaimpiin kuuluvia arvioita.
Tyytyväisyys oli vuosina 2021–2023 tasaisella tasolla, mutta on noussut selvästi vuosina 2024–2025. Nousu liittyy osittain energia-alan yleiseen kehitykseen energiakriisin jälkeen. Kaukolämpö on tällä hetkellä energia-alan asiakaskokemuksen kärjessä.
Luottamus tulevaisuuteen on vahva – suurin osa asiakkaista uskoo kaukolämmön olevan paras vaihtoehto vielä 10 vuoden kuluttua.



